PĂRȚILE CORPULUI
CAP – Parte întreagă a corpului, capul joacă un rol important în artele marțiale, în special ca țintă pentru atemi, deoarece cuprinde numeroase puncte vitale sau puncte slabe. Capul constituie “nivelul superior” al corpului.
- Apofiza mastoidiană: dokko.
- Baza nasului: jinchu.
- Carotidă dreapta: murasame.
- Carotidă stânga: matsukaze.
- Ceafă : keichu.
- Față, obraz: men, kao.
- Fontanela posterioară(vârful capului): tendo.
- Gât: kubi.
- Master (unghiul maxilarului): mikazuki.
- Mărul lui Adam: hichu.
- Păr:
- Punct naso-frontal: cchoto.
- Urechi: mimi.
- Vârful bărbiei: kachikake.
MÂINI – Te(de), shu. În toate luptele corp la corp, mâinile joacă un rol foarte important, fie pentru apucarea adversarului, fie pentru a-i plasa o atemi. Iată principalii termeni care se referă la mâini:
- Articulația pumnului: tekubi.
- Baza palmei: shotei.
- Palmă:shuwan.
- Degete: yubi.
- Dosul palmei: haishu.
- Dosul pumnului: uraken
- Două mânini: ryo-te, moro-te.
- Două degete: nihon nukite.
- Mână goală: kara-te
- Pumn închis, cu degetul mijlociu proeminent: ippon-ken, nakayubi.
- Pumn închis orientat vertical: tetsui.
- Semi-pumn: kira-ken.
- Tăiș interior (exteriorul degetului mare): washide, keiko.
- Tăișul mâinii(sabia mânii): shuto, te-gatana.
- Vârful unui deget:ippon nukite;
- Vârf a patru degte întinse: yonhon nukite.
PICIOARE – ashi; keri; souk. În toate artele marțiale, unde lovitura joacă un mare rol, ca de exemplu în karate, se face mult uz de picioare:
- Arcada piciorului: teisoku;
- Articulația genunchiului: kansetsu;
- Bolta labei piciorului: haicoku;
- Călcâi:kakato (kagato), ensho;
- Coapsă: futo-mom;
- Degetele picioarelor: tsuma;ashiyubi;
- Genunchi: hiza;
- Gleznă : ashikubi;
- Muchia exterioara a labei piciorului: ashi-gatana, sokuto;
- Pernița labei piciorului: chusoku;
- Tendonul lui Ahile: akiresuken;
- Tibia: sune;
- Vârful degetelor de la picioare: tsumasaki.
ORIENTARE SPAȚIU
SPAȚIU – În toate artele marțiale care opun doi sau mai mulți luptători, noțiunea de spațiu este primordial. Fiecare luptător se află din punct de vedere ideal, într-o sferă al cărei centru este propriul său hara. Tote punctele din spațiu sunt deci relative la acest centru de gravitate, și sunt numite, după normele japoneze.
- Ascendent: otoshi;
- Înainte: mae
- Înapoi: ushiro
- Încrucișat: juji;
- În carlig: kagi; kake
- În diagonală: naname;
- Înspre înainte: shomen;
- Înspre înapoi: sagari;
- Circular: mawashi;
- Descendent: oroshi;
- Din exterior spre interior: soto;
- Din interior spre exterior: uchi;
- Dreapta: migi
- Exterior: soto
- Interior: uchi
- Jos(nivel): ge(dan);
- Lateral(stânga-dreapta): sayu;
- Lateral: yoco;
- Mijloc(nivel): chu(dan)
- Nivel: dan
- Nivelul umărului: jun;
- Opus: gyaku
- Partea cu piciorul înaintat: oi;
- Ridicare cu elan(ascendent): keage
- Ridicare cu flexia genunchiului(îndoire): kekomi
- Săritură: tobi;
- Stânga: hidari
- Sus(nivel): jo(dan)
,, ARMELE ,, NATURALE
,,ARMELE” NATURALE
- Puterea loviturilor dată implică o musculatură bine dezvoltată.
- Concentrarea forței pentru folosirea ei la maximum.
- Utilizarea forței de reacție, care permite o mai mare putere de penetrație și de “sfărâmare”, “frângere”.
- Controlul respirației și al centrului de greutate al corpului.
- Rapiditatea mișcărilor și “timing” a atacurilor.
La aceste principii, tehnicienii disciplinei karate au adăugat, pentru a nu rămâne în urma celorlalte budo, practicile “spirituale” ale concentrării și controlării spiritului, precum si o viziune globală asupra totului înconjurător. Astfel, dezvoltare fizică a practicantului merge mână-n mână cu dezvoltarea lui psihică, dezvoltarea concomitentă prin care se urmarește lărgirea câmpului de percepție a unui karateka. În atacurile (sau contra-atacurile) controlate (într-atât încât să nu-l rănească, în orele de antrenamnet, pe adversar) pot fi folosite toate părțile corpului: lovituri circulare sau directe cu mâinile, pumnii, coatele, gambele, genunchii și picioarele. Un lung si uneori dificil antrenament este deci necesar pentru a ajunge sa stăpânești o tehnica bună.
ARME
“Armele” utilizate sunt pumnii, mâinile deschise, degetele, articulațiile pumnilor, antebrațele, coatele, genunchii, picioarele și, în sfârșit, capul. “Armele” cel mai des folosite pentru a da atemi sunt:
PUMNII:
- Hira-ken: lovitură dată cu pumnul pe jumatate închis, primele falange fiind in prelungirea dosului mâinii.
- Ippon-ken-tsuki: pumn închis, cu degetul mijlociu ușor proeminent, susținut de degetul mare sprijinit pe falanga unghială.
- Seiken: lovitură directă dată cu articulațiile degetului mijlociu si aratator.
- Tetsui: in stil “ciocan de fier”, cu pumnul orientat vertical;
- Ura-ken: ca și seiken, dar cu articulațiile primei falange cu dosului mâinii;
MÂINILE
- Haishu: lovitură dată cu dosul mâinii.
- Koken: partea superioară încheieturii mâinii.
- Shuto: lovitură “ca de sabie”, dată cu muchia mânii, cu degetele întinse;
- Shotei: baza palmei.
- Toho: lovitură dată cu “furca” dintre degetul mare și arătător, pentru atacarea laringelui.
DEGETELE
- Haito: lovitură dată cu partea exterioară a degetului mare si baza aratătorului, palma fiind întinsă.
- Hitosashiyubi: degetul arătător.
- Ippon-ken: lovitură cu încheietura degetului mare.
- Ipon nukite: lovitură cu un singur deget.
- Keiko: lovitură dată cu cele patru degete unite cu degetul mare în stil “cioc de vultur”.
- Nakayubi: degetul mijlociu.
- Nihon-nukite: lovitură directă impunsă, cu două degete.
- Toho: potcoava mâinii(deschiderea dintre degetul mare și degetul arătător).
- Yonhon-nukite: lovitură directă cu vârful celor patru degete întinse.
ANATOMIE
CAP, GÂT:
AGO————————————– – Bărbie
HANA———————————— – Nas
ATAMA——————————— – Cap
KAO————————————– – Față
GAMMEN—————————— – Față
KUBI———————————— – Gât
KUCHI———————————– – Gură
ME————————————— – Ochi
MIMI————————————– – Ureche
NODO———————————–– – Torsul gâtului
HARA———————————— – Abdomen
HIZO————————————– – Splină (coaste)
KATA———————————— – Umăr
KINTAMA—————————— – Testicule
KOSHI———————————– – sold
MIZO-OCHI————————— – Plexul solar
MUNE———————————– – Piept
ROKKOSTU————————– – Coastă
SAKOSTU—————————– – Claviculă
SENAKA—————————— – Spate
SHINZO——————————— – Inimă
SOKEI———————————– – Stinghie
EMPI———————————— – Cot
HAISHU——————————– – Dosul palmei
HIJI————————————— – Cot
KANSETSU————————— – Articulație
KENTOS—————————— – Monturi
KOBUSHI—————————— – Pumn
KOKEN——————————— – Partea superioară a încheieturii mâinii
KOTE———————————— – Antebrat (partea superioară)
SHOTEI——————————— – Podul palmei
SHUTO———————————- – Cantul (tăișul) palmei
TE—————————————– – Mână
TEKUBI——————————— – Icheietura mâinii
TOHO———————————— – Arc creat între degetul mare si arătător
UDE————————————– – Braț
WAKI———————————— – Groapa brațului (sub braț)
YUBI————————————– – Deget
PICIOARE:
ASHI———————————— – Picior
ASHIKUBI————————— – Gleznă
ASHIYUBI————————— – Deget de la picior
CHUSOKU————————– – Perinița piciorului
FUTO-MOM———————— – Coapse
HIZA———————————— – Genunchi
KAHANSHIN———————— – Partea inferioară a corpului
KANSETSU———————— – Articulație
SUNE——————————— – Tibie
TSUMASAKI———————— – Vârful degetelor de la picioare
ARMELE CORPULUI, BRAŢELE:
Empi———————————— – Cot
Haishu——————————— – Dosul mâinii
Hiji————————————— – Cot
Hiraken——————————– – Lat de pumn
Hitosashiyubi———————– – Degetul arătător
Ippon-Ken————————— – Lovitură cu încheietura degetului mare
Ippon Nukite———————— – Lovitură cu un singur deget
Keiko———————————– – Mână cioc de găină
Kobushi—————————— – Pumn
Koken——————————— – Partea superioară a încheierurii mâinii
Kote———————————— – Antebraț
Nakayubi—————————— – Degetul mijlociu
Nihon-nukite———————— – Două degete
Nukite——————————— – Degetele mâinii
Seiken——————————— – Partea din față a pumnului
Shotei——————————— – Podul palmei
Shuto——————————— – Cantul palmei
Tettsui——————————— – Pumn cu partea de jos
Toho———————————– – Mână vârful sabiei
Uraken——————————– – Dosul pumnului
PICIORUL ŞI LABA PICIORULUI:
Chusoku—————————– – Perinița labei piciorului
Haisoku—————————— – Bolta labei piciorului
Hiza———————————— – Genunchi
Kakato——————————– – Călcâi
Sokuto——————————– – Cantul labei piciorului
Sune———————————– – Tibie
Teisoku—————————— – Arcada piciorului
TERMINOLOGIA COMPETIŢIEI:
TERMINOLOGIA COMPETIŢIEI:
Aka————————————– – Roșu
Aka no kachi———————— – Victoria roșului
Awasete ippon——————— – A arăta totalul ipponului
Chui———————————– – Avertisment pentru tehnică ilegală
Encho-sen————————— – Prelungirea luptei
Fukushin—————————– – Arbitru de colț
Genten——————————— – Punct în minus pentru fault
Hajime——————————— – Start
Hansoku Chűi——————— – Avertisment oficial
Hansoku Make——————— – Pierdut prin descalificare
Hantei——————————— – Decizia arbitrului
Hantei Onegaishimasu————— – Decizia arbitrului vă rog
Hantei torimasu——————— – Decizia(finală) vă rog
Hata———————————— – Steag
Ippon———————————— – Punct întreg
Jo-gai———————————— – În afara suprafeței de luptă
Jo-nai———————————– – În interiorul suprafeței de luptă
Jun————————————— – Victorie
Jun- Jun Kessho-Sen—————— – Sferturi de finală
Jun Kessho-Sen———————— – Semifinale
Jun-Yusho—————————— –Luptător în finală
Juryo-Kyu—————————— – categoria de luptă supergrea
Kamaete——————————— – În gardă/Gata de luptă
Kega———————————— – Rănire
Keiryo-Kyu————————— – Categoria ușoară de luptă
Kessho-Sen————————— – Finală
Kogeki——————————— – Atac
Kojin———————————— – Individual
Kojin-Shugi————————— – Eveniment individual(ex:kata individual)
Kokusai Taikai———————— –Turneu Internațional
Mitomezu/Mitomenai————— – Nu e clar/Nu se aprobă
Ni-l————————————— – Finalist
Ni-in————————————– – Locul doi
Nikai-Sen—————————— – Turul 2 de luptă
Oda———————————— – Lovitură la față
Otagai——————————— – Coleg
Otagai Ni Rei———————— – Salutul,unul către celălalt(între colegi)
Saishu Encho-Sen——————— – Repriză/Extensia finală
San-l———————————— – Locul 3
San-Kai Sen————————— – Turul 3 de luptă
Sekai Taikai————————— – Campionat Mondial
Senbatsu Taikai——————— – Turneul de selecție sau de eliminare
Shiai——————————— – Luptă de turneu
Shiai-jo—————————— – Suprafața de luptă
Shik-kaku————————— – Descalificare
Shinpan(-in)————————– – Arbitru/Judecător
Shiro——————————— – Alb
Shiro no kachi———————– – Victoria albului
Shomen—————————— – (Către) Înainte
Shomen Ni Rei———————— – Salut către înainte
Shushin——————————– – Arbitru de centru
Shushin Ni Rei——————— – Salut către arbitru de centru
Taiju——————————— – Greutate
Taiju Hantei———————— – Decizie la Greutate
Taikai——————————— –Turneu
Tameshiwari———————– – Spargerea scândurilor
Waza-ari—————————– – Jumătate de punct
Yame——————————— – Stop
Yusei kachi———————— – Câstig prin superioritate
Yusho——————————– – Locul I
Zenkoku Taikai—————— – Campionatele naționale
Zoko——————————— – Continuare
DIRECŢII GENERALE
DIRECŢII GENERALE:
AGE / KEAGE——————– – Ridicare cu elan(ascendent)
CHUDAN————————– – Nivelul mediu
ENKEI—————————— – Circular
GEDAN—————————– – Nivelul inferior
GYAKU—————————– – Opus
JODAN—————————– – Nivelul superior
JUJI——————————— – Încrucișat
JUN——————————— – La nivelul umărului
KEKOMI————————– – Lovitură prin împingere
MAWASHI———————— – Circular , rotund
MOROTE————————– – Ambele mâini
NANAME————————– – În diagonală
OI———————————— – Partea avansată
OROSHI————————— – Descendent(de sus în jos)
SAYU—————————— – Lateral(stânga si dreapta)
SHOMEN————————– – Înspre înainte
SOTO—————————— – Din exterior spre interior
TOBI——————————– – Săritură
UCHI——————————– – Din interior spre exterior
YOKO—————————— –Lateral
MAE——————————— – Către înainte
USHIRO————————— – Către înapoi
MIGI——————————— – Dreapta
HIDARI—————————— – Stânga
MIGI-MAE————————– – Dreapta înainte
MIGI-USHIRO——————– – Dreapta înapoi
HIDARI-MAE——————–— – Stânga înainte
HIDARI-USHIRO—————— – Stânga înapoi
NANAME—————————– – În diagonală
SAGARI—————————– – Înspre înapoi
NIVELE:
CHUDAN—————————– – Nivelul mijlociu(deasupra centurii până la baza gâtului)
GEDAN—————————— – Nivelul inferior(sub nivelul centurii)
JODAN—————————— – Nivelul superior(de la baza gâtului în sus)
TERMINOLOGIA ANTRENAMENTULUI
TERMINOLOGIE GENERALĂ, LA SFÂRSITUL ANTRENAMENTULUI:
SEIZA-SHITE——————– – A se aseza în genunchi (începând cu centurile mari)
DOJO KUN———————– – Jurământul în dojo
SHINDEN NI REI————— – Salutul spiritual
MOKUSO————————– – Meditație cu ochii închisi
MOKUSO-YAME————— – Deschiderea ochilor și terminarea meditației
KANCHO-NI-REI————— – Salutul pentru kancho
SHIHAN/SENSEI NI ARIGATO GOSAI MASHITA—– – Salutul pentru profesor
SEMPAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA————— – Salutul pentru instructor
OTOGAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA————— – Salutul între colegi
TATE-KUDASAE———————————————— – A se ridica în picioare
TERMINOLOGIA ANTRENAMENTULUI:
ASHI O FUITE——————– – Scuturați picioarele
CHIKARA IRETE—————– – Cu putere,în forță
FUITE——————————– – A scutura mâinile sau picioarele
FUMIKONDE——————— – A se mișca de-a lungul podelei
GEIKO HAJIME—————— – Începerea antrenamentului
HAJIME—————————– – Start, începeți
HANTAI—————————– – Partea opusă (schimbare)
IBUKI——————————– – Respirație energică
IDO-KIHON———————— – Mișcările de bază
IDO-GEIKO———————— – Mișcările esențiale
KAITEN—————————– – Învâtire, întoarcere în sens invers
KAMAETE———————— – În gardă
KIAI———————————– – Strigătul de luptă
KIAI IRITE————————– – Strigătul de luptă cu putere
KIHON—————————— – Esențialul (bază)
KIHON-GEIKO—————— – Tehnicile de bază
KIME——————————— – Lovitură concentrată
KUMITE————————— – Luptă
IPPON KUMITE——————– – Un singur atac
JIYU KUMITE——————– – Luptă liberă
JISSEN KUMITE————— – Luptă full contact
MAWATTE———————— – Întoarcere
NAORE—————————— – Revenire la poziția inițială
NOGARE————————— – Tehnică de respirație
OSU!——————————— – Înțeleg; respectul si aprecierea celorlalți
OSU! YOROSHIKU ONEGAI SHIMASU—— – Te rog să-mi fi partener
OSU! ARIGATO GOSAI MASHITA————– – Mulțumesc că ai lucrat cu mine
OTAGAI————————— – Coleg
REI———————————– – Salut
SEIZA—————————— – Poziția în genunchi
SHITSUREI SHIMASU——— – Scuze pentru întârziere
TATE——————————– – În picioare
TE O FUITE———————– – Scuturarea brațelor
URA———————————– – Pe dos,invers
YAKUSOKU KUMITE——— – Luptă cu temă
YAME—————————— – Stop
YASUME————————— – Relaxare
YOI———————————– – Atenție (pozitie intermediară)
YUK-KURI———————— – Încet/lent
NUMERELE ȘI SISTEMUL NUMERELOR
NUMERELE SI SISTEMUL NUMERELOR:
Japonezii posedă două sisteme de numere , unul care este din origini iar altul chinez. Numerele japoneze sunt folosite în chestiuni privind vârsta și când se discută despre cantităti de obiecte; numerele chinezești se folosesc pentru măsuri, bani și distanțe.
Chinez, Japonez
1 = hitotsu, hito-1 = ichi
2 = futatsu, futa-2 = ni
3 = mittsu, mi-3 = san
4 = yotsu, yon yo-4 = shi*
5 = itsutu, itsu-5 = go
6 = muttsu, mu-6 = roku
7 = nanatsu, nana-7 = shichi
8 = yattsu, ya-8 = hachi
9 = kokonotsu, kokono9 = ku
10= to, to-10 = ju
11 = ju-ichi
12 = ju-ni
20 = niju
30 = sanju
40 = yonju
50 = goju
60 = rokuju
70 = nanaju
80 = hachiju
90 =kuju
100 = hyaku
1000 = sen
10000 = man
HYAKU-HACHIJU-DO——— – 180 de grade
KYUJU-DO————————– – 90 de grade
YONJUGO-DO——————— – 45 de grade
KAI ———————————— – de atâtea ori
IK-KAI——————————— – o dată
NIKAI——————————— – de două ori
SANKAI—————————— – de trei ori
YONKAI—————————— – de patru ori
GOKAI——————————– – de cinci ori
ROK-KAI—————————– – de sase ori
NANAKAI————————— – de sapte ori
HAK-KAI—————————– – de opt ori
KYU-KAI—————————– – de nouă ori
JUK-KAI—————————– – de zece ori
GOJUK-KAI———————— – de 50 de ori
HYAK-KAI————————– – de 100 de ori
Waza———————————– – Tehnici
Barai——————————— – A bloca
Chokuzuki————————— – Lovitură de pumn directă
Enkei——————————— – Circular
Geri———————————– – Lovitură cu piciorul
Gyaku—————————— – Opus
Juji———————————– – Încrucișat
Kake——————————— – A prinde sub formă de cârlig
Kekomi—————————– – Lovitură prin împingere
Geri-Waza———————— – Tehnici de lovire cu piciorul
Morote—————————— – Cu ambele brate
Nage——————————— – Aruncare
Oi————————————– – Partea avansată
Taoshiwaza———————— – Tehnică de doborâre
Tobi——————————— – Săritură
Tobi Geri————————— – Lovitură cu piciorul dată prin săritură
Tsuki——————————— – Lovitură cu pumnul/împungere
Uke———————————– – Blocaj
Uke waza—————————– – Tehnici de blocare
Waza——————————— – Tehnică
TEHNICI DE BAZĂ
TEHNICI DE BAZĂ
SEIKEN—————————– – Pumn frontal
TSUKI—————————— – Lovitura cu pumnul
Seiken Chudan Tsuki———— – Lovitură de pumn la nivel mediu
Seiken Jodan Tsuki————– – Lovitură de pumn la nivel superior
Seiken Ago Uchi—————— – Lovitură de pumn la bărbie
Seiken Mawashi Uchi———— – Lovitură circulară de pumn
Uraken—————————— – Lovitură cu dosul pumnului
Uraken Shomen Uchi———— – Lovitură spre față cu dosul pumnului
Uraken Sayu Uchi—————– – Lovitură înspre lateral cu dosul pumnului
Uraken Hizo Uchi—————— – Lovitură la coaste cu dosul pumnului
Uraken Mawashi Uchi———– – Lovitură circulară în spatele capului
HIJI——————————— – Cot
Jodan Hiji Ate——————— – Lovitură ded cot spre cap
Chudan Hiji Ate—————— – Lovitură de cot spre partea de mijloc
Hiji Age Uchi———————– – Lovitură ascendentă cu cotul
Hiji Oroshi Uchi————— – Lovitură descendenă cu cotul
Uke——————————— – Blocare
Jodan Uke———————— – Blocaj ascendent la nivel superior
Chudan Uchi Uke—————– – Blocaj dinspre interior spre exterior la nivel mediu
Chudan Soto Uke—————– – Blocaj dinspre exterior spre interior la nivel mediu
Gedan Barai———————– – Parare descendentă la nivel inferior
Chudan Uchi Uke Gedan Barai— – Blocaj simultan interior si parare descendentă
Shuto——————————— – Cantul palmei
Shuto Gammen Uchi————– – Lovitură laterala cu cantul palmei la cap
Shuto Sakotsu Uchi————— – Lovitură de sus în jos cu cantul palmei la claviculă
Shuto Sakotsu Uchikomi——— – Lovitura cu cantul palmei la claviculă
Shuto Hizo Uchi——————– – Lovitură cu cantul palmei la splină
Shuto Uchi Uchi——————– – Lovitură spre interior cu cantul palmei la gât
GERI(KERI)———————— – Lovitură cu piciorul
Uchi Mawashi Geri————— – Lovitură crescândă din interior cu piciorul
Soto Mawashi Geri————— – Lovitură crescândă din exterior cu piciorul
Mea Keage Geri——————– – Lovitură ascendentă frontală
Hiza Geri————————— – Lovitură cu genunchiul
Kin Geri————————— – Lovitură cu laba piciorului la nivelul testiculelor
Mea Geri————————— –Lovitură frontală
Mawashi Geri———————– – Lovitură circulară
Yoko Keage Geri—————— – Lovitură laterală ascendentă
Yoko Geri———————–— – Lovitură laterală
Kansetsu Geri——————— – Lovitură la articulația genunchiului
Ushiro Geri———————— – Lovitură cu piciorul înapoi